Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.11.2019 11:10 - За произхода на фамилия Джингаров, Джангазов, Джангозов, Джамбовски и Джамбаски
Автор: apollon Категория: Изкуство   
Прочетен: 4533 Коментари: 5 Гласове:
7

Последна промяна: 22.11.2019 12:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Множество фамилии на българи в България са турцизирани в резултат на петвековното робство, съвсем наскоро придобило израза присъствие, с което никой не може да се съгласи. Интересно как арменците не позволяват за тяхната история да се говори с термини като османско присъствие - може би те не забравят своя геноцид, известен на целия свят и имат по-дълга историческа памет.
От Елшица е известна фамирията Джингарови, в която има дори и очни доктори. Какво значи тази фамилия. На помощ ни идва една народна песен от Серско-Солунско, където турцизма джингар е употребен в съчетанието джингар волове.  
Значението на думата джингар е много черен и затова носителите на фамилията Джингарови са леко мургави по отношение цвета на кожата.
Прякорите преди освобождението често произлизат от турцизми.
 


Облог за излъгване на булче

Гьорги ле, Гьорги чифчиа!
Гьорги си оре големата нива,
хем нива си оре, хем песна пее,
и песна пее, и баща прощава:
- Бог да ми прости мой стари баща,
що ми е оставил голема нива,
голема нива триста погони,
щото ми прави бела пшеница,
бела пшеница, църна клашица.
И ми оставил джингар волове,
и ми оставил харното лозе,
харното лозе до седем погони,
щото ми прави бело грозде,
бело грозде и цървено.
Нива си оре Гьорги, майка прощава:
- Бог да ми прости стара ми майка,
що ми узела малка невеста,
колко е малка, толко е хитра,
колку е хитра, толку е умна,
и колку е умна, толку е разумна,
нихто не може да я излъже.
От там заминало младо златарче
сос до три ми мъски хазна товарена,
и на Гьорги песна му чуй,
и фатил да му говори:
- Гьорги ли, Гьорги, Гьорги чивчиа,
що нива си ореш и песна пееш,
и твоя мала невеста мошне я хвалиш,
че много е хитра и умна, и разумна,
че никой не може да я излъже.
Аз ако не мога да я излъжа твойта невеста,
яз ти давам три мъски хазна товарени.
Я Гьорги му вели и говори:
- Варай, златарче, младо златарче,
ако я излъжеш ти мойта мала невеста,
аз ти давам на тебе невеста
сос мъжко дете й на ръцете!
От там фатиха, каул чиниха,
да киниса младо златарче,
да отиде на Гьоргови тежки порти,
да си чука хем подрукна.
От де дочу млада Гьоргова невеста,
да му вели хем говори:
- Кой си чука на Гьоргови тежки порти?
Я да я вели младо златарче:
- Я ела, ела, млада Гьорговица, на порти!
Да отиде и млада Гьорговица на порти,
я да я вели младо златарче:
- Варай, варай, млада Гьорговица,
Гьорги дека ореше, змия го изела,
мене ме пусна да ми дадеш змиено биле -
да си вързе, за да оздрави.
Я та вели на младо златарче:
- От де си дошол ти, младо златарче,
от де си дошол, тамо да пойдиш.
Гьорги удосутра га киниса
на нива да си пойде,
аз му скинах змиено биле, му дадох,
и той си го зе, на пазвата си го кладе.
От там си киниса младо златарче,
да си отива на Гьорги чивчиа.
Той да отиде до стреде пътот,
пак си разуми, назад се върна,
пак си дойде на Гьоргови тежки порти,
хем си чукна и подрукна,
и да отиде млада Гьорговица,
и да я вели младо златарче хем й говори:
- Гьорги дека ореше, де караше,
на големата нива единийо вол му пукна,
и мене ме пусна да ми дадеш малкото ножче -
малкото ножче да одере волот.
Я та му вели лю и говори:
- Ти да си поиш, младо златарче,
ти да си поиш, от дек си дошел.
Одусутри га киниса Гьорги,
на нивата да ходи, язе му дадох
малкото ножче с ножницата,
и той го наботи на поясот.
От там си отиде младо златарче
на Гьорги чивчиа да му остави
до три ми мъски хазна товарена.
И Гьорги я взема, у дома я отнесе,
Гьорги ле, Гьорги чивчиа!

неуточнено, Солунско-Серско - Гърция (Веркович-Лавров, № 40 - "Облог за верност на жената").


Джангоз (джангаз) е турцизъм означаващ лош човек, кавгаджия от турското джангър, джънгър - шум, врява, кавга и оттук идва Джангозов и Джангазов.

Джамбовски и Джамбом (учител по литература) идва от джамба - две до 4-годишен бивол.
Джамбаски  е турцизирана българска фамилия от джамбаз - крадец, престъпник. Навремето най-ценното нещо в едно стопанство и домакинство били воловете и биволите - едрия рогат добитък, който помагал на стопанина за прехраната на семейството. Така че крадците крадели не злато и пари, а волове и оттук джамбазин означава крадец на волове в по-далечното минало на България преди и след нейното освобождане от робството.



Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. get - Джангозов? = джангаза! З...
22.11.2019 11:56
Джангозов?
= джангаза!

Значение: Свадлив, заядлив, вироглав човек (мъж или жена).
Пример:Какъв си джангаза! по Н. Геров, РБЯ I, 287. — идва от тур./перс. cangaza.
цитирай
2. apollon - да
22.11.2019 12:24
да
цитирай
3. barin - Здравей, apollon. Самият звук&...
22.11.2019 16:19
Здравей, apollon. Самият звук"дж" не се среща в много езици и изброените имена отпада да са на някои от тях. При турския, българския, итаиански и английския има. Само че италианското и английското "дж" са различни от нашето и турското. На мен много думи, в които го има този двубуквен звук ми звучат като турски: манджа, тенджара, джоджен, хаджи, джудже. Само на пръв поглед- не казвам, че всички са турски, фередже.
Поздрави!
цитирай
4. apollon - здравей Барин - много добре си из...
22.11.2019 22:51
здравей Барин - много добре си изброил думите
цитирай
5. elizabethborislavova - а ДЖИЛ какво означала във фамилия
18.09.2020 11:18
?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: apollon
Категория: Изкуство
Прочетен: 14465654
Постинги: 5335
Коментари: 10421
Гласове: 19320
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031