Потребителски вход

Автор: alexooo Категория: Туризъм
Прочетен: 29048 Коментари: 19 Гласове:

Последна промяна: 22.06.2012 18:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
    От този преход очаквах две неща:

Първото- през 2012 година се навършват 100 години от връщането на дъщерята Родопа към майка  България, т.е. навършваха се 100 години от Балканската война. По време на прехода трябваше да преминем по местата, където са се водили едни от първите сражения. Турските казарми се намирали в местността Бей бунар, а нашите части са били прегрупирани под върховете Модър (1992 м.) и Голица (1923 м.) Бях чел, че под Модър има запазени окопи от преди 100 години. Отделно от това трябваше да следваме почти през цялото време стария римски път (от 2-ри век), който е свързвал Пловдив с Виа Игнация и Бяло море.

Второто- щях да съм с Ивайло . Дали щеше да издържи преход дълъг около 50 километра, вървяни за около 18 часа. Забравих да кажа, че Ивайло е само на 5 години и половина. Уговорихме се предварително, че няма да го нося, и ще спираме да почиваме, където и когато той пожелае.

Тръгнахме аз, Ивайло и Красимир от хижа "Върховръх", по-точно от разклона пред хотела. Минахме над село Чурен: image  с. Чурен, зад този рид е Тъмраш.
 След 1 час и 30 минахме покрай Комаров камък. Тук е издигнат паметник на загиналите перущенци в първата битка от Балканската война на 5.Х.1912 г. image  Комаров камък
 След още 1час и 30 минути се минава през чешмата Бей бунар. Тук са били турските казарми. Малко преди чешмата (500 метра) се намира разклонът за село Черешово, където се намира култовия заслон Черешка. От Бей бунар се откриват гледки към с.Осиково и селата Селча и Фотиново намиращи се на отсрещния склон над Въча. image Бей бунар
След около 20 минути се стига до една рекичка. Малко над нея (100 метра) се намират останките от хижа Модър. Няма ли кой да я възстанови? Ще се оживи пешеходния туризъм в района. Не се иска много. Две-три стаи и столова, както и място за палатки.  Продължава се по останките от Римския път, който тук се е превърнал в Римска пътека: image  От тук нататък следва най-трудния участък. Пътеката не е подържана. Има много паднали дървета и маркировката се губи често.  Минава се през историческото място Голица, под връх Голица 1923 м. Върхът се подсича от източната му страна.  Тук се е водило сражението. Българските части са командвани от родения в средногорското село Свежен, полковник Серафимов. Войниците са били основно от Перущица. А турските части са били съставени от мобилизираните помашки села от района на Въча, основно от Осиково. Турските офицери са издавали заповеди, които били трудноразбираеми за помаците. В завързалото се сражение са били убити около 20 перущенци. След като турците видели как може българския войник да атакува "На нож" и да не страхува от куршумите, побягнали. Същото сторили и помаците, които се прибрали по къщите си. След това сражение при Голица и Модър превземането на стратегическия Тъмрашки клин от полковник Серафинамов не било проблем. Тъмраш бил унищожен и изселен и сега е само географско понятие. image  Ивайло и чичо Краси
по пътеката под Голица image  Неусетно се минава под връх Модър, който се заобикаля от западната му страна. Тук има много камъни, като много от тях приличаха на изоставени окопи. Бяха наредени успоредно и следваха определена линия. image  image  image  Този участък е най-непроходим. Възможността от изгубване е голяма. Трябва много внимателно да се следи маркировката. Не трябва да се пропусне нито един знак. Ивайло имаше преимущество- минаваше прав под падналите дървета, докато ние трябваше да ги заобиколим.  От изгорялата хижа "Модър" до местността Митницата е около 6 километра, които минахме за повече от 3 часа (с почивките).  Митницата е наречена така, защото тук е съществувала такава до 1912 г. Пресичат се няколко пътя: от Осиково, от Чукуре, от Бяла черква, за Забърдо: image  Митницата
 След 1 час, по широк почвен път и много картофени ниви се стига до горния край на хижа Персенк, където спахме първата вечер.  На сутринта продължихме по Римския път като към нас се присъединиха Наско и Николай, който беше с 1 година по-голям от Ивайло. image   Като се издигнахме малко по пътеката се откри гледка към връх Голица image  и Модър. Тук Римският път е най-добре запазен. Спокойно може да се минава с колесница. След 1 час и 20 минути достигнахме до Гробния проход (Мазаргидик). Тук има разклонение за Малък Персенк, Голям Персенк, за Чудните мостове, но ние избрахме да продължим по древния път, към хижа Изгрев. image  Мазаргидик
Римският път продължава нагоре като под Голям Персенк достига връхната си точка 2025 м. На слизане ни посрещна полянка с коне, които тръгнаха към нас. image    Един час и половина след Мазаргидик се стига до Глухите камъни. image  image   От тук нататък се минава през Айдарски камък, връх Черногор и се стига до хижа Изгрев. Мога да кажа, че това е една от най-приятните пътеки в Родопите. image През цялото време се върви на височина около 1700 м., няма никакви изкачвания. Постоянно се върви в борова гора и плътна сянка. Вода има много често и най-важното не се среща никой. Има следи от мечки, но те не нападат хора. Не мобжах да разбера защо този красив участък е е непопулярен! image Хижа Изгрев.
Преспахме на хижа Изгрев. Малките ядоха най-вкусната им супа и катми и на другия ден продължихме към Чепеларе. image  Спускането към родопското градче продължава от 3 до 5 часа. image  Кула Снежанка в Пампорово
 Минахме през махала Чифлика. Впечатление ми направи това, че нейната надморска височина е 1630 м., което автоматично я прави най-високото място за живеене у нас. Чамла е другото най-високо място, но там няма постоянно живеещи хора. В Чифлика имаше хора, които си отглеждаха нивичките. Навярно картофите им са едни от най-вкусните! image махала Чифлика (на половин час под хижа Изгрев)
 След още няколко минути се спуснахме до следващата махала Асеновец. В центъра, на която имаше стара, добре запазена църква "Св.Иван Рилски". Влязохме в двора й на сянка.  image Нашите туристчета
image  Стара и нова родопска архитектура
image язовирче над Чепеларе
Слязохме в градчето в най-големия пек. Малките изядоха по два сладоледа, а големите изпиха по две бири. image  Чепеларе има нов център. Много красив. За мен той е много по-стойностен от мегаломанския център на Смолян. На централния площад са изобразени 5-те олимпийски кръга в чест на Е.Дафовска. Има с какво да се гордее Чепеларе!  Преходът е препоръчителен за всички, които обичат Родопите. Може и с деца, ако не са някои глезльовци. Ивайло и приятелчето му Николай се държаха като големи мъже, може би усещаха силата на родопското гостоприемство и красота!  Чепеларе, 17, юни, 2012 г.

Пътеписът е осъществен благодарение на туристически магазин
 deno.bg

Гласувай:

1. kasnaprolet9999 - Браво на вас, юнаци, голям преход ...
22.06.2012 23:00
Браво на вас, юнаци, голям преход сте направили и не сте се загубили, печени сте. Момченцата направо ми напълниха душата, големи сладурчета, с още сладолед да ги черпите. Поздрави!!!
цитирай
2. erato7 - Браво на малките туристчета!:)
22.06.2012 23:42
Браво на малките туристчета!:)
цитирай
3. anwel - Браво най-вече на таковците!
23.06.2012 13:34
Браво за това, че така възпитават дечицата в любов към планината и туризма! Аз преди 12 години качих моите две внучета, които бяха точно на възрастта на тези две юначета, на връх Полежан и от тогава шетат по билата и пътеките на Пирин вече и без мен. Благодаря и за постинга, че ме върна във времето, когато съм бродил по тези места и спал и в хижа Модър. Беше много приятна хижичка, жалко че изгоря...
4. sparotok - блазе ви!
23.06.2012 13:50
Блазе ви, било е невероятно преживяване!

цитирай
5. mitkaloto - Малко хора го знаят този маршрут. ...
24.06.2012 15:46
Малко хора го знаят този маршрут.Там е много красиво!Великолепен пост!
6. slavimirgenchev1953 - Браво и на малките, и на
24.06.2012 17:22
големите, че така възпитават децата!
7. bven - Много хубав поход,
24.06.2012 19:48
а снимките и текстът правят неповторими чувствата, които изпитва човек!
Не знаех за този маршрут, но дано повече хора прочетат и направят хубавата разходка по вашите стъпки. Вижда се, че децата добре се справят по пътеките.
Благодаря!:)))
цитирай
8. alexooo - Браво на вас, юнаци, голям преход ...
25.06.2012 15:22
kasnaprolet9999 написа:

Благодаря ти!
цитирай
9. alexooo - Браво на малките туристчета!:)...
25.06.2012 15:23
erato7 написа:
Браво на малките туристчета!:)

Благодаря ти! Ако знаеш колко съм горд с тях!?
цитирай
10. alexooo - Браво за това, че така възпитават ...
25.06.2012 15:23
anwel написа:

Не знам дали като порастат ще разсъждават пак така!?
цитирай
11. alexooo - Блазе ви, било е невероятно преж...
25.06.2012 15:24
sparotok написа:
Блазе ви, било е невероятно преживяване!

Поздрави!

Благодаря ти! Има много история в този край!
цитирай
12. alexooo - Малко хора го знаят този маршрут. ...
25.06.2012 15:25
mitkaloto написа:
Малко хора го знаят този маршрут.Там е много красиво!Великолепен пост!

Благодаря ти! Дано тръгнат! Стига са мрънкали, красотата е покрай нас, а ние все сме недоволни! Трябват очи и сърце!
цитирай
13. alexooo - големите, че така възпитават де...
25.06.2012 15:26
slavimirgenchev1953 написа:
големите, че така възпитават децата!

Благодаря ти! Знаеш ли колко малко им трябва на малките? А ние трябва да спрем да се борим с вятърните мелници.
цитирай
14. alexooo - а снимките и текстът правят непо...
25.06.2012 15:29
bven написа:
а снимките и текстът правят неповторими чувствата, които изпитва човек!
Благодаря!:)))

И аз благодаря! Всичко е покрай нас, просто трябва да го видим!
15. lubara - Браво!!!!
27.06.2012 19:24
Браво!!!!
цитирай
16. pitwasilew - Невероятен преход!
28.06.2012 13:21
Прехода наистина е много хубав! Миналата година се опитахме да направим преход от х."Върховръх" до Голям Перелик. Не успяхме за съжаление...Малко след "Комаров камък" заваля проливен дъжд-валеше около 2 часа и половина. Спря да вали, но на "Бей бунар" започна отново. Падналрите дървета, високата и мокра трева ни забавиха доста и не успяхме да стигнем навреме до х."Персенк". Принудихме се да опънем палатката под връх "Модър". Вечерта докато спяхме около нас се навърташе някаква мечка, която доста ни уплаши с рева си. Затова решихме като стигнем х. "Персенк" да се посъвземем малко и да отскочим до "Чудните мостове". Маршрута наистина е супер, но може би наистина би било добре ако хижа "Модър" се възстанови отново... Поздрави и успех!
17. alexooo - pitwasilew
28.06.2012 13:57
Жалко, че не сте успели с времето! Поздрави! Наистина е добре, ако хижа Модър се възстанови, та дори и само заслон да се направи!
18. zvezdichka - Поздравления за маршрута,
29.06.2012 13:14
и за участниците в него, и на време сте случили и чудни снимки сте направили :)! За някои от местата не бях чувала.
Видели сте и махала Асенец, за която се бяхме запътили и ние да си търсим места за палатки, но впоследствие плановете се промениха :). Ама ние случихме дъждовно време през август миналата година. И когато бяхме решили да правим пешеходни маршрути валеше като из ведро. Така се бяхме запътили към Цирикова черква от Чудните мостове, но успяхме да стигнем само до х.Кабата.

19. alexooo - zvezdichka
29.06.2012 14:57
Благодаря ти! Ако идете до Цирикова църква, минете през каньончето под нея!
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.