Потребителски вход

Автор: alexooo Категория: Туризъм
Прочетен: 27420 Коментари: 14 Гласове:

Последна промяна: 07.12.2010 12:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Сакар е най-ниската планина в България, но тя е планината с  най-големите заслуги за опазване тайните на тракийското културно наследство. Може да се каже, че всеки втори долмен открит у нас се намира тук, а те в България са около 1000.
 В момента с какво е известен Сакар? Основно с лозовите масиви и с едни от най-хубавите вина произвеждани у нас. До преди 20 години тук имаше много военни поделения, големи военни складове, "Маята" и Дервишка могила. Някой сигурно си спомня какво е това? От поделенията има останало едно и то се намира на самия връх, а той се казва Вишеград и има скромните 859 м.н.в, което отвежда планината на последното 40 място, сред нашите планини.  Странджа, в нашата част е по-ниска, но най-високият й връх е в Турция.
 Освен долмените в Сакар има запазен Римски път, много мегаклитни образования, както и известният манастир в село Устрем.
 От единият си край тя е оградена от Тунджа, а от другия- от Марица. много хора бъркат Странджа и Сакар, но разстоянието между тях е около 30-40 км. Между тях са разположени Дервентските възвишения, които са високи почти колкото Сакар.
 През миналия уйкенд едни приятели ме заведоха за риба в сакарското село Черепово, но понеже този занаят ми е чужд, си взех колелото с още един приятел  направихме обиколка на планината. За един ден навъртяхме 75 км и почти успяхме да я обиколим.
 Тръгнахме от Голямата звезда. Това е кръстовище с 6 пътя, което се намира между Черепово и Българска поляна. От шестте пътя събиращи се тук се тръгва по единствения неасфалтиран. Оказа се, че това е стар римски път, който вече 2000 години си върши безукорно работата.
 В ниското е село Българска поляна, а на хоризонта са Манастирските възвишения:

След около 12 километра се стига до Звездата. Тук се пресичат само 3 пътя като единият идва от единствения сакарски град- Тополовград.

След още 5 километра се стига до Вишеград.
  На около 500 метра преди него има голяма беседка с опознавателна табела. Такива табели срещнахме на много места в планината. Оказа се, че Сакар е едно от любимите места на орнитолозите, където могат да се наблюдава много редки птици, а също така и Царският орел:

На самия връх има поделение. Помолихме се на войника да ни пусне през него, защото в противен случай трябваше да търсим път, от където да го заобиколим. Изглежда човекът ни съжали и ни пусна да преминем. Благодарим на Българската армия за проявеното великодушие.

На върха има антени и вишка, но щеше да е много нахално от моя страна да искам да ги снимам!
 Излязохме от другия портал и продължихме към село Планиново. Следваше 10 километрово спускане по черен път. На няколко места има много хубави полянки за пикници, но трябва да се знае, че вода почти няма.
 Излязохме на разклона за селото и продължихме към следващата ни точка - другият много забележителен сакарски връх- Дервишка могила-689 м.н.в. Той се вижда от далеч и прилича на пирамида. Знае ли човек, може да е някоя мнооого стара пирамида принадлежаща на някоя мнооого стара цивилизация.
 Дервишка могила и селото под нея:

От това място билото на Вишеград изглежда така:

По пътя имаше много бадеми, круши и сякаш бяхме попаднали в Царството на къпините. Нямаше край кордона им.
Бадеми:

Едноименното село ми се видя запустяло. Имаше няколко поддържани къщи, докато другите бяха пред срутване.

В центъра му има стара казарма, на оградата на която с големи букви пише "БНА". Не исках да я снимам, обидно ми беше за нашата БА.
 От тук нататък карахме само по асфалт. Появи се отвратителен вятър, който ни разката фамилията в следващите 40 км.
 Следващото село бе Левка. Много добре  благоустроено село, както повечето села тук:

Такова чудо мина покрай нас:

13 км след Левка минахме през друго голямо и устроено село Младиново:

След още 5 километра достигнахме до селото със странното име- Дрипчево. Дрипави не видях:

Тук е "Маята". Много бетон се изля тук, когато бях в казармата.
 След селото продължихме с изкачването към стартовата точка на нашето велопътешествие- Голямата звезда. Кръгът затворихме на около 66 километра. След това се спуснахме към Черепово и намерихме компанията. Бяха хванали ...нЕкви рибки. :)))
 На другия ден си направихме автоекскурзия. Ходихме до долмена в Хлябово, Тополовград, Устремския манастир, а от там до моята любима Маточина.

За себе си открих нещо ново в селото. Имаше голяма мраморна плоча в центъра му. Обикновено такива има поставени на мястото на някоя "кървава" партизанска акция. Оказа се, че в Маточина са били обесени учатниците в Старозагорскато въстание през 1875 г. Това същото, което е трябвало да организира Стефан Стамболов. Само, че когато избухнало, същия този герой си дигнал гълъбите и избягал, та вината трябвало да поеме моят адаш Никола Ганчев.

На 1 км от плочата се намира турска застава /зад границата/:

От тук продължихме към Михалич и посетихме красивата скална църква. За 1 година се беше напукал единият свод:

От пътя се виждаше Одрин:

Много ми стана интересно в селата Пашово и Щит, където държавната граница, буквално се сливаше с оградите на крайните дворове:

Интересно място е Сакар. Много е подходящо за велотуризъм, само че има едни много нахални мушици, киото летят покрай вас на рояци и водата е малко на изчезване.

Описаните всички преходи в блога се осъществяват с финансовата подкрепа на: Магазин за туристическа екипировка и къмпинг оборудване "Alehooo"!

Тагове:   Сакар,

Гласувай:

Следващ постинг
Предишен постинг

1. panazea - Поздрав,Алексо!
30.08.2010 16:43
Стигнахте и до Сакар-Свещената планина!
Какво е общото между нашата Сакар и Египетската област Сакар? Ха сега де? :))
2. alexooo - panazea
30.08.2010 16:58
Подскажи! Моля те!
цитирай
3. bohemski - снимките са малко мъгливи!
30.08.2010 17:27
снимките са малко мъгливи!
4. alexooo - bohemski
30.08.2010 17:31
беше много горещо. явно има много прах във въздуха!
цитирай
5. erato7 - Благодаря! Беше ми интересно!:)))
30.08.2010 17:37
Благодаря! Беше ми интересно!:)))
6. alexooo - erato7
30.08.2010 17:43
благодаря! и на мен също! :)))
цитирай
7. panazea - Алескоооооооооооооо,поздравления!
31.08.2010 13:33
Sacara
В областта Сакара, която е древен некропол на Мемфис се намира пирамидата на Джосер
8. alexooo - panazea
31.08.2010 14:22
благодаря ти за инфото!
9. flyco - !!!
31.08.2010 19:29
Толкова села, край които съм минавал когато бях в казармата! Хубави спомени, въпреки всичко. Левка, Черепово, Михалич, Щит, Сладун :) Обичам Сакар, по онова време да излеза от поделението за няколко дни, па било то и на учение беше истинско щастие.
10. alexooo - flyco
31.08.2010 19:45
така си беше. Старозагорската дивизия. мамамта си тракаше тогава!
11. roza17 - Привет!
01.09.2010 01:00
Чудесна разходка! Върна ме в детството, когато през ваканциите гостувах на брадовчедите ми и лелите ми в този край и събирахме в пресъхналите реки златни камъчета...
цитирай
12. yuliya2006 - КЪДЕ ЛИ НЕ БЯХ С ТЕБ ПРИЯТЕЛЮ. . КЪДЕ ...
04.09.2010 22:01
КЪДЕ ЛИ НЕ БЯХ С ТЕБ ПРИЯТЕЛЮ..КЪДЕ ЛИ

ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА КЪМ ПРОЕКТА

"НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - ПЛАНИНИ"

С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
13. kostadinow - Браво
19.12.2013 16:17
Много ми хареса, но нещо не сванах от къде сте минали.Ако сте тръгнали от малката звезда към Свиленград влизате от към северната страна на Младиново /в самото начало е разклона за с.Костур от където е рода ни/ след това Левка остава в ляво от главния път. А казваш, че сте минали Левка и после Младиново. Може би ще трябва да прочета блога отново но с карта в ръка.

Между другото в Левка съм имал честа да бъда на лов. Вечерно време имам чувството, че съм някъде накрая на света.Толкова отдалечено ми се струва някак.
14. alexooo - kostadinow
19.12.2013 20:35
тук е gps следата на маршрута.
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.